نقد نقد (pdf) گردآورنده: سایر محمدی. تهران: خانه کتاب ایران، ۱۳۸۴. ۲۰۸ ص. رقعی (شومیز). ۱۵۰۰۰ ریال. چاپ اول/ ۱۰۰۰ نسخه. شابک: ۳-۳۹-۸۵۳۳-۹۶۴ چکیده: مجموعه حاضر شامل دیدگاههای ۸۴ نفر از فرهنگمداران درباره جایگاه نقد در جامعه امروز ایران است که نهم آذرماه ۱۳۸۳ در «نخستین جشنواره نقد کتاب» در تهران برگزار شد. آنچه از محتوای نظرات عرضهشده برمیآمد چند مسئله را روشن میکرد: گروهی بر این عقیده بودند که وضعیت نقد ادبی در جامعه امروز ما به شدت نابسامان است و نقدهای عرضهشده از چارچوب نقدهای شخصی خارج نمیشوند. برخی از صاحبنظران چشمانداز مناسبی برای آینده نقد در ایران ترسیم میکردند و معتقد بودند امروزه شاهد نگارش نقدهای خوبی هستیم که بعضا قابل مقایسه با نقدهای نوشتهشده در مجلات آمریکایی و اروپایی است. بعضی نیز بر این باورند که حضور جوانان در عرصه نقد و دیدگاه مدرن آنهابه این مقوله سبب میشود که نقد در جامعه ما مسیری رو به تکامل را طی کند. کتاب نقد و نقد کتاب (pdf) به اهتمام: موسسه خانه کتاب، تهران: خانه کتاب ایران، ۱۳۸۶. ۷۹۴ ص. وزیری (شومیز). ۷۹۰۰۰ ریال. چاپ اول/ ۱۵۰۰ نسخه. شابک: ۳-۷۴-۸۵۳۳-۹۶۴-۹۷۸ چکیده: کتاب حاضر، مجموعه نقدهایی است که به همت محمد اسفندیاری و همکاری گروهی از نویسندگان و منتقدان در حوزۀ نقد کتاب فراهم آمده است. این مجموعه شامل ۳ فصل است، فصل اول آیین نقد کتاب و فصل دوم ضرورت نقد کتاب نام دارد. از جمله مقالاتی که در این کتاب آمده است شیوه نقد کتاب، پذیرفتن انتقاد و بهرهگیری از آن، اخلاق نقد، ضروت و شیوۀ نقد کتاب، نقد بازار، عیار نقد، نقدگریزی و نقدپذیری، شناختِ نفص، شیوۀ انتقاد کتاب، غش در پژوهش، انتقاد و انتقاد از خود، کتابسازی و پختهخواری و... نام دارد. فصل سوم کتاب با عنوان نمونههای نقد کتاب شامل مقالاتی از بهاءالدین خرمشاهی، ابوالحسن نجفی، جویا جهانبخش، علیمحمد حقشناس، احمد سیف، محمدحسن رجبی، محمد سیداخلاقی و ... است. نقد ادبیات منطبق با حقیقت (pdf) کامران پارسینژاد. تهران: خانه کتاب ایران، ۱۳۸۷. ۴۴۸ ص. وزیری (شومیز). ۴۵۰۰۰ ریال. چاپ اول/ ۱۵۰۰ نسخه. شابک: ۲-۶۸-۸۵۳۳-۹۶۴-۹۷۸ چکیده:نقد ادبی ابزاری است در دست منتقد تا به شیوۀ علمی و حسابشده به شرح و توصیف آثار ادبی بپردازد و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص سازد. در این میان او میتواند به ریشهیابی بپردازد و منشأ طرح هر مساله را تا آنجا که در توان دارد پیدا کند. در واقع نقد ادبی همچون وسیلهای است که زرگر با آن میتواند عیار طلا را مشخص سازد. از این رو فردی که به این کار روی میآورد نباید در پی منافع فردی باشد. امروزه نقد به رغم گذشته دیگر به معنای کشف معایب نیست، بلکه به بررسی آثار ارزشمند اختصاص دارد. در این دیدگاه، تحلیلگر ادبیات به تجزیه و تحلیل مشغول میپردازد و میکوشد مضامین نهفته در اثر را توضیح دهد و آنچه را از نظر خواننده پنهان مانده است مطرح سازد. همچنین منتقد مانند نویسنده باید صاحب ایده باشد و فراتر از متن به طرح مساله بپردازد و از قدرت و خلاقیت و ابتکار والایی برخوردار باشد. در کتاب حاضر سعی شده با معرفی جریانهای ادبی و سرگذشت هریک از آنها، نیز تبیین باورهای برخی از نویسندگان معاصر غرب، برخی از ابهامات موجود در حوزۀ نقد آثار ادبی بازگو و خطای نویسندگان ایرانی در تقلید از نویسندگان مغرب زمین، بدون توجه به چگونگی شکلگیری جریانهای ادبی در غرب بازنموده شود. مباحث کتاب عبارت است از: تحلیل ادبیات داستانی، انواع داستان و نقد داستان، نقد نحلههای ادبی و ادبیات داستانی، زیرساخت داستان، و بازشناخت داستاننویسان معاصر در باب نقد ادبیات داستانی. عیار نقد: مجموعه مقالاتی در حوزه مبانی نظری نقد به قلم گروهی از نویسندگان جلد ۱ (pdf) - جلد ۲ (pdf) به اهتمام: علی اوجبی. تهران: خانه کتاب ایران. رقعی (شومیز). چاپ اول/ ۱۰۰۰ نسخه. جلد اول: ۳۶۰ ص. ۵۴۰۰۰ ریال. شابک: ۱-۱۹-۵۵۰۵-۶۰۰-۹۷۸. جلد دوم: ۲۲۴ ص. ۳۴۰۰۰ ریال. شابک: ۱-۷۷-۵۵۰۵-۶۰۰-۹۷۸. شابک: ۱-۱۹-۵۵۰۵-۶۰۰-۹۷۸ چکیده: یکی از اصول بدیهی معرفتشناسی این است که معرفت بشری آمیخته به خطا و لغزشهاست و برای کشف حقایق و حرکت رو به جلوی نظریات میبایست به بازنگری در آنها پرداخت. نقد در صورتی که بر اصول علمی منطبق، و از انگیزههای معرفتی عاری باشد، از لوازم رشد و بالندگی به شمار میآید. در جامعه کنونی ما، نقد کتاب شاید عمری ۵۰ ساله داشته باشد. طی این نیم قرن، جریان نقد فراز و نشیبهای فراوانی داشته است. آسیبشناسی این پدیده حاکی از آن است که جدای از عوامل جامعهشناسی، روانشناسی و حتی سیاسی، بیشتر کسانی که گام در این وادی نهادند با اصول و مبانی آن آشنایی نداشتند. مجموعه حاضر شامل ۲۳ مقاله از صاحبنظران درباره مبانی، مقدمات، اصول و اخلاق نقد است. از جمله افرادی که مقالات آنها در کتاب آمده است میتوان به علی اوجبی، کامران پارسینژاد، غلامعلی حداد عادل، فرخنده حقشنو، احمد شاکری، احسان عباسلو، میرجلالالدین کزازی و... اشاره کرد. جلد دوم دربرگیرنده مجموعه مقالاتی از اندیشمندان ایرانی در حوزه مبانی نظری نقد است که در سال ۱۳۸۸، به وسیله دبیرخانه جشنواره نقد در تهران برگزار شد. رویکرد این مجموعه، تبیین مبانی، مقدمات، اصول و اخلاق نقد است. برخی از این مقالات عبارتند از: نقد و قدسیت متن، ده اصل برای نقد مدرن، مبانی دینی نقدپذیری، نقد ادبی و ظهور حقیقت، نقد در موقعیت پست مدرن، مقام و مختصات نقد در تاریخ فرهنگ اسلامی، درنگی در ابزارهای نقد شعر فارسی و... ارمغان نقد (pdf) احد فرامرز قراملکی. گردآورنده: فرشته ابوالحسن نیارکی. تهران: خانه کتاب ایران، ۱۳۹۰. ۳۴۴ ص. وزیری (شومیز). ۷۰۰۰۰ ریال. چاپ اول/ ۱۵۰۰ نسخه. شابک: ۵-۰۲۹-۲۲۲-۶۰۰-۹۷۸ چکیده: کتاب حاضر دربردارنده برخی از نقدهای «دکتر احد فرامرز قراملکی» بر آثار دیگران، و برخی از نقدهای دیگران بر آثار ایشان است. دکتر قراملکی، استاد دانشگاه تهران، از متفکران پرکار و برجستهای است که آثارش به شیوههای گوناگون بارها مورد توجه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران مختلف قرار گرفته است. مطالب این اثر در دو بخش سامان یافته که بخش نخست شامل نقدهای استاد بر آثار و آرای پژوهشگران، و بخش دوم شامل نقدهای همکاران بر آثار استاد است. در بخش پیوست کتاب نیز علاوه بر سوابق علمی ـ پژوهشی استاد، دو مقاله معرفی کتاب نیز درج شده است. اصول و شیوه های نقد ادبی (pdf) سید قطب. مترجم: محمد باهر. تهران: خانه کتاب ایران. ۵۱۲ ص. رقعی (شومیز). ۷۷۰۰۰ ریال. چاپ اول: ۱۳۸۹ / ۱۰۰۰ نسخه. چاپ دوم: ۱۳۹۰/ ۱۰۰۰ نسخه. شابک: ۱-۸۰-۵۵۰۵-۶۰۰-۹۷۸ چکیده: نقد باید شیوه بهکارگیری ابزار ویژه هر هنری را و نیز شیوه پرداختن به موضوع و سر و کار داشتن با آن را در بر بگیرد، زیرا این دو در ارزیابی ارزش اساسی دارند. بر این اساس ناگزیر باید قواعد نقد در هر یک از هنرها با دیگری متفاوت باشد، چراکه قواعد عمومی برای انطباق دقیق با یک اثر هنری از شایستگی لازم برخوردار نیست. البته پارهای از اینگونه مسائل در پژوهش تاریخی یا بررسی روانی یا زیباییشناسانه هنرها، یعنی تنها برای بررسی چارچوبها و نه خود موضوع میتواند کاربرد داشته باشد. کتاب حاضر در بخش نخست به اصول و قواعد نقد ادبی و در بخش دوّم به شیوههای نقد در گذشته و حال میپردازد. این شیوهها عبارتند از: شیوه فنّی، تاریخی، روانشناختی، و شیوه متکامل. نامه نقد: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران (دفتر اول) (pdf) به اهتمام: محمود فتوحی. ویراستار: اعظم فتحی هلآباد. تهران: خانه کتاب ایران، ۱۳۹۰. ۷۲۰ ص. وزیری (شومیز). ۱۴۵۰۰۰ ریال. چاپ اول/ ۱۵۰۰ نسخه. شابک: ۰-۰۴۰-۲۲۲-۶۰۰-۹۷۸ چکیده: کتاب حاضر دفتر نخست از مجموعه مقالات نخستین همایش ملی «نظریه و نقد ادبی در ایران» است. این همایش با همکاری موسسه خانه کتاب، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قطب علمی فردوسیشناسی و... در سال ۱۳۸۹ در مشهد برگزار شده است. برخی از محورهای اصلی این همایش عبارتند از: تفکر انتقادی و مطالعات ادبی، شیوههای نظریهپردازی در ادبیات، روششناسی در نظریه و نقد ادبی، اصطلاحشناسی نقد ادبی، ترجمه ادبی از منظر نقد و نظریه ادبی، میراث فارسی نظریه و نقد ادبی و... . نامه نقد: (مجموعه مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانه شناسی ادبیات) (pdf) به اهتمام: حمیدرضا شعیری. تهران: خانه کتاب ایران، ۱۳۹۱. ۵۲۰ ص. وزیری (شومیز). ۱۵۵۰۰۰ ریال. چاپ اول/ ۱۰۰۰ نسخه. شابک: ۳-۰۹۴-۲۲۲-۶۰۰-۹۷۸ چکیده: کتاب حاضر دومین دفتر از مجموعه مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانهشناسی ادبیات است. دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانهشناسی ادبیات در سال ۱۳۹۰، طی دو روز در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد. مطالعات تاریخی نشانهشناسی ادبیات در جهان، ساختگرایی، پساساختگرایی، بلاغت ادبی، مطالعات زبانشناختی ادبیات، رویکرد گفتمانی و تحلیل انتقادی گفتمان در ادبیات و... محورهای اصلی این همایش بودند. هدف از برگزاری این همایش بررسی و مطالعه چگونگی دریافت و بازتولید نشانهها در مجموعههای وسیع گفتمانی و مطالعه نقش نشانهشناسی در نقد و بررسی متون و گفتمانهای ادبی بوده است. نقد منابع اطلاعاتی: شناخت مفاهیم، ساختار، ماهیت و معیارهای نقد (pdf) فریبرز درودی. تهران: خانه کتاب ایران، ۱۳۹۱. ۲۱۶ ص. رقعی (شومیز). ۵۵۰۰۰ ریال. چاپ اول/ ۱۰۰۰ نسخه. شابک: ۰-۰۹۵-۲۲۲-۶۰۰-۹۷۸ چکیده: اثر حاضر، دربردارنده شرح ساختار، معرفتشناسی، آسیبشناسی و مؤلّفههای اصلی «نقد» است. نگارنده، تلاش کرده تا مفاهیم و عناصر تأثیرگذار در نگارش نقد را توضیح دهد و چیستی نقد و فرایند آن را تبیین کند. در بخشی از اثر، برخی از آفتهای مهمّ نقد را برشمرده است؛ آفتهایی چون: احساس استغنای ناقد، آشنایی کم نسبت به موضوع اثر، عدم دسترسی به متن اصلی، سوءظن نسبت به اثر یا نگارنده، تکذیب متن، برداشت غلط و... . در فصل پایانی نیز، به شیوه مقاله ـ نقد، به عنوان روشی برجسته در نگارش نقد اشاره کرده و کارکرد و اهمیت آن را بیان کرده است (مقاله ـ نقد یکی از قالبهای مهم اطّلاعاتی است که مباحث نوینی در ارتباط با یک حوزه علمی یا فنّی را تشریح میکند). این پژوهش با هدف جمعآوری و تدوین مجموعهای از عوامل سازنده نقد و آشنایی با مفاهیم و معیارهای نقد انجام شده است. |